Friday, December 19, 2008

Penswastaan IJN -Kerajaan berniaga tentang nyawa rakyat

Melihat buletin utama malam tadi menyaksikan isu penswastaan Institut Jantung Negara(IJN) oleh Sime Darby. IJN yang terletak dibawah Kementerian Kesihatan nampaknya bakal dijual atau diswastakan kepada Sime Darby. Dato’ Sri Najib dalam temubual di TV3 nampaknya bersetuju dengan penswastaan tersebut kerana kata beliau Sime Darby mempunyai status kewangan yang kukuh bagi menjamin perlaksanaan operasi IJN tidak terjejas. Walau bagaimanapun Dato’ Najib melihat peri pentingnya kerajaan meneliti dahulu rancangan ini walaupun bersetuju pada prinsipnya IJN diswastakan kepada Sime Darby. Kerajaan dilihat perlu meneliti samada peranan IJN dalam soal tanggungjawab sosial terutama kepada golongan miskin tetap tidak terjejas.

Bagi saya statement dato’ Najib dalam TV3 tu hanyalah gula-gula politik semata-mata untuk menyejukkan rasa kemarahan atau bangkangan dari rakyat terbanyak. Dato Najib sendiri berkata kerajaan bersetuju secara prinsipnya yang mana jelas menunjukkan prinsip kerajaan ialah menswastakan IJN ni.
Penswastaan di negara kita ni sebenarnya cantik atas kertas sahaja. Dasar penswastaan yang dimulakan oleh Mahathir dulu tu sebenarnya cantik hanya atas kertas sahaja. Penswastaan dilihat mampu untuk memberikan injection kepada sektor tertentu agar ianya lebih cekap dan mampu meringankan beban kewangan kerajaan. Dengan itu kerajaan mampu untuk gunakan duit yang lebih itu kearah memakmurkan lagi rakyat dan negara.

BETUL KE TU?

Betul ke penswastaan akan menjadikan sektor atau industri itu lebih cekap dan kerajaan akan lebih memakmurkan rakyat? Setakat pemerhatian saya ... Pos Malaysia contohnya ... penswastaan Pos Malaysia adakah menambah cekap perkhidmatan? Isykkkk... LANGSUNG TAK BERUBAH ... kalau berubahpun adakah ianya memberi kesan ketara? Beratur panjang jugak macam dulu... staf kat kaunter masam mencuka dan service lembab jugak macam dulu. Tenaga Nasional macam mana? Telekom Malaysia macam mana?
Pada pemerhatian saya penswastaan ini sebenarnya nak bagi bisnes kat kroni. Nak bagi ahli lembaga pengarah yang umum tahu dato’ dato’ tan sri tan sri tu dapat duit lagi banyak. Adakah kerajaan benar2 menambah baik keperluan rakyat bila penswastaan ini dilaksanakan? Mana ada??!!! Tol semakin naik... Semua harga barang naik... minyak kita sekarang lebih mahal dari Thailand ... diwaktu Singapura 3 kali turunkan harga minyak kita baru sekali? Pelajar2 kita dah berhutang bila habis belajar di IPT melalui PPTN?

Alaaaaaaa... rakyat dah cerdiklaa... janganlah nak perbodohkan rakyat lagi. Negara kita nikan... airpun diswastakan... kalau air sebagai sumber penting kehidupan nipun diswastakan cuba bayangkan nyawa rakyatpun diperniagakan... perghhhh ...

Dinegara maju saya perhatikan mereka ada jugak penswastaan. Tapi bab nyawa dan kepentingan utama rakyat mereka tidak sekali-kali akan menswastakannya. Malah kecekapan perkhidmatan ajensi kerajaan mereka standing dan ada yang jauhhhhhhhhhhhhhhh lebih bagus dari swasta.

Amboi sedapnye bunyi. Masa nak privatise LLN, JBA dulu tu...macam tu jugak gayenye. Nanti... dah kelam kabut...rakyat juga yang dok menanggungnye. Tak percaya mike tengok le..

0 Comments:

blogger templates | Make Money Online