Saturday, November 29, 2008

Cuti sekolah @ majlis kenduri kahwin.


Cuti sekolah telah pun bermula dan saban setiap hujung minggu ada saja jemputan perkahwinan yang diundang baik dari rakan taulan maupun dari sanak saudara dipihak lelaki dan isteri.Memang senonim cuti sekolah dengan majlis kenduri kahwin ini.

Untuk memastikan majlis yang bakal dilangsungkan akan berjalan seperti yang dirancangkan, persiapan seelok-eloknya dilakukan seawal yang mungkin. Sebaik sahaja cincin tunang disarung di jari manis, bakal pengantin bolehlah mula merancang persiapan yang perlu untuk majlis perkahwinan yang bakal menyusul kelak. Senaraikan segala barang keperluan dan perkhidmatan yang bakal diperlukan pada hari bahagia itu nanti.

Tugas ini perlulah dilakukan dengan teliti. Tidak perlu rasa silu bertanya kepada mereka yang telah melaluinya sekiranya terasa sukar untuk membuat keputusan tentang bentuk persiapan yang diperlukan. Dalam masa yang sama mereka boleh juga melihat pelbagai contoh persiapan yang sering dipaparkan di dada-dada majalah yang mengupas dengan lebih mendalam mengenai topik ini. Dengan cara ini, sedikit sebanyak akan dapat membantu bakal pengantin untuk melakukan persiapan untuk hari bahagia yang mungkin hadir hanya sekali dalam hidupnya.

Pembuka bicara sebelum sesuatu majlis persandingan dilangsungkan tidak lain dan tidak bukan ialah pemilihan tarikh yang paling sesuai untuk kedua-dua mempelai disatukan. Pemilihan tarikh ini penting untuk memastikan saudara-mara dan sahabat handai dapat bersama - sama meraikan dan memeriahkan hari bahagia yang akan dilangsungkan. Apabila tarikh sudah ditetapkan, barulah persiapan seterusnya dapat dimulakan. Kepada yang beragama Islam, tempahan jurunikah perlu dibuat seawal mungkin. Hal ini untuk memastikan agar jurunikah dapat menyempurnakan tugasnya mengikut masa yang telah ditentukan bersama.

Dalam pada itu berbincanglah sesama ahli keluarga mengenai persiapan kenduri-kendara pada majlis itu nanti. Kaedah mana yang akan dipilih; memasak sendiri atau menggunakan khidmat katerer. Jikalau ingin menggunakan kaedah katering, pilihlah yang mampu menepati selera ramai dan yang menawarkan harga yang berpatutan. Jangan terburu-buru dalam memilih katerer kerana makanan adalah perkara yang penting untuk majlis selain daripada persandingan pengantin dan kelancaran majlis. Kepada mereka yang memilih untuk memasak secara bergotong-royong untuk menyediakan hidangan pada majlis perkahwinan tersebut, senaraikan jenis masakan yang bakal dimasak agar kos perbelanjaannya dapat dilakukan. Pastikan jumlah makanan yang disediakan itu cukup untuk semua jemputan.
Untuk memudahkan anda memperincikan belanjawan majlis, di sini diperturunkan serba sedikit perkara-perkara yang perlu diambil kira:

1. Kos kenduri - nasi minyak dan lauk pauk, minuman, menu untuk makan berhadap.

2. Belanja penanggar (pembantu-pembantu) termasuk makan, minum dan rokok.

3. Kos khemah dan kerusi meja termasuk alas.

4. Air dan bahan pencuci untuk membasuh pinggan mangkuk.

5. Belanja untuk seni kraftangan seperti dulang hantaran, bunga telur, pelamin, bunga manggar dan sebagainya.

6. Kos penginapan dan pengangkutan - wakil dan rombongan pengantin.

7. Kos kad jemputan dan setem.

8. Kos pasukan kompang atau muzik lain.

9. Kos luar jangkaan.

Selain belanjawan, anda juga perlu mengagih-agihkan tugasan. Tugas memasak, tugas mencuci, menghidang, menyediakan air minuman, membahagi telur pengantin, pelayan meja utama, penyambut tetamu dan banyak lagi. Walaupun nampak remeh, perkara-perkara kecil seperti ini jika tidak disusun dengan teratur mungkin boleh mencacatkan majlis. Carilah orang-orang yang berpengalaman untuk mengetuai setiap bahagian. Jika anda mengadakan majlis di hotel, anda tidak perlu memperincikan tugasan-tugasan ini kerana pihak hotel akan mengendalikan kesemuanya.

Tetamu yang akan dijemput juga perlu disenaraikan agar kad jemputan, hadiah dan makanan yang disediakan untuk mereka mencukupi. Di samping itu pastikan juga tempahan khemah dibuat awal untuk memastikan khemah dapat disediakan pada tarikh yang dikehendaki. Hal ini untuk mengelakkan ketiadaan khemah pada masa tersebut kerana permintaan yang tinggi. Pilihlah khemah yang dilengkapi dengan kipas agar dapat memberi keselesaan kepada tetamu jikalau majlis tersebut diadakan di rumah.

Untuk majlis yang berlangsung di dewan atau di hotel pula, khemah mungkin tidak menjadi persoalan, sebaliknya tempahan meja yang mencukupi harus dilakukan agar kelak tidak timbul sebarang kekalutan akibat ada di antara para jemputan yang tidak mendapat tempat duduk.

Kebelakangan ini, kebanyakan majlis perkahwinan terutamanya di bandar-bandar diadakan secara bufet. Kaedah ini ternyata lebih mudah dikendalikan kerana anda tidak memerlukan ramai pelayan dan kerja-kerja penanggah lebih teratur dan lancar. Namun cara hidangan biasa tetap menjadi pilihan di kebanyakan majlis terutama di kawasan luar bandar kerana ia ternyata lebih meriah.
Sesungguhnya, agama Islam menggalakkan setiap insan yang sempurna dan berkemampuan untuk mendirikan rumahtangga demi menjaga keharmonian masyarakat. Perkahwinan dapat memelihara seseorang daripada zina. Perkahwinan juga dapat menambah umat dan memelihara nasab keturunan. Ia telah menjadi sunnah Nabi Muhammad s.a.w.

Islam telah menggariskan sekitar empat ciri utama pemilihan bakal isteri dan suami. Pertama carilah yang cantik rupa parasnya. Kedua, carilah yang mempunyai harta. Ketiga carilah yang baik keturunannya dan keempat, carilah yang beriman. Di antara keempat-empat ciri ini, yang beriman perlu diutamakan.

Kebiasaannya, setiap lelaki dan perempuan akan tertarik kepada rupa paras sebelum memikirkan hal-hal lain. Inilah lumrah semula jadi manusia. Bagi pihak orang tua pula, mereka kerap kali memikirkan tentang asal usul dan kewangan bakal menantu. Jarang sekali soal iman dititikberatkan.

Sesungguhnya anjuran Islam ada fadhilatnya. Rupa paras dan harta benda tidak kekal lama. Tetapi iman yang dipupuk dalam hati nurani mampu bertahan walaupun jasad telah dimamah usia. Orang yang beriman lebih tulus hatinya, lebih kuat sabarnya dan lebih mulia tingkah lakunya.

Secara umumnya, sebelum pasangan teruna dara bernikah, segalanya dipandang manis. Kelakuan yang tidak baik biasanya dipendam sedalam-dalamnya. Si teruna tidak mengetahui keburukan si dara dan sebaliknya. Semuanya nampak cantik kerana adanya orang ketiga yang sentiasa di samping iaitu syaitan. Tetapi setelah bernikah, apabila syaitan menjauhkan diri, mereka mula nampak peri laku sebenar masing-masing. Maka pada ketika ini, bermacam-macam masalah mula timbul. Itu tak kena, ini tak kena. Akhirnya mahligai bahagia menjadi neraka. Namun begitu, bagi orang yang beriman, segala kerenah dihadapi dengan sabar. Di sinilah kelebihan iman. Sebab itu, Islam menggalakkan anda memilih pasangan yang beriman sebagai kriteria utama pemilihan pasangan hidup agar mahligai bahagia kekal sentosa selamanya.

0 Comments:

blogger templates | Make Money Online