Wednesday, November 19, 2008

10% Diskaun Tol: Tetap membebankan pengguna

Semalam Menteri Kerjaraya umumkan PLUS berikan diskaun kepada kenderaan kelas 1 diskaun 10% kepada pengguna dari jam 12 tengahmalam - 7 pagi.
Menteri Kerjaraya dalam sidang parlimen lalu pernah berjanji untuk mengurangkan kadar tol dan bukannya pemberian diskaun.Sekarang lain pulak jadinya, walau bagaimanapun penururan ini aku sambut dengan baik. Apa tidak nya saban minggu aku berulang alik dari Ipoh ke Penang bekerja ditambah pulak dengan harga petrol untuk kereta yang perlu disi,jumlah keseluruhan termasuk tol jambatan telah mencuri peratus dalam budget bulanan.Diharap PLUS dan kerajaan dapat berbincang semula dan mengstrukturkan kembali "diskaun" ini kerana dilihat kurang praktikal:
i.Macam lawak je kerana tempoh masa yang diberikan 12.00am -07.00am,Berapa kerat la orang yang memandu dalam time-frame tersebut yang menggunakan lebuh raya selepas 12 tghmalam teruatamanya ketika minggu bekerja.
ii.kerana tempoh masa itu mungkin akan ramai bergegas untuk bergerak malam maka kesanya ramai pemamdu mengantuk dan mengakibatkan kemalangan yang lebih banyak. Kedua kesanya ialah kadar produktif rakyat mungkin berkurang kerana terpaksa mengejar perjalanan lewat malam dan awal pagi.
iii.smart tag & tng... siapa majoriti penggunanya?-mereka-mereka yang berkemampuan dan juga tokey2
iv.Adakah kerajaan sedar bahawa pada waktu itu rakyatnya yang telah letih bekerja disiang hari, mereka mahu berehat dan tidur dimalam hari.

KUALA LUMPUR: Pemberian diskaun 10 peratus kenderaan ringan (Kelas 1) yang menggunakan Lebuhraya Utara Selatan (PLUS) dan Lebuhraya ELlITE oleh syarikat PLUS Expressways Berhad 18 November lalu tetap membebankan pengguna jalanraya.

Menurut Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) KeADILan Mohd Yahya Mat Sahri, diskaun tersebut tidak realistik memandangkan kebanyakan pengguna jalan raya bergerak pada waktu siang.

Yahya yang juga aktivis masyarakat berkata, harga itu wajar diturunkan lagi ke tahap munasabah sesuai dengan kestabilan mata wang semasa negara dan penurunan harga minyak secara berterusan ketika kini.

Menurutnya, selaku pengguna aktif dilebuhraya, syarikat tersebut seharusnya menyahut seruan penurunan harga barang oleh pemerintah.

“Saya pernah mengemukakan cadangan ini kepada Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) dan (FOMCA) agar penurunan harga minyak harus diikuti dengan penurunan harga barang serta Tol”. Katanya.

“Sekiranya gedung membeli-belah boleh memberikan harga runtuh untuk faedah rakyat, mengapa tidak Plus?”. Katanya yang pernah menyuarakan perkara itu kepada Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) dan Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA).

Selasa lalu, syarikat PLUS Expressways Berhad turut memberi rebet 5 peratus untuk pengguna yang menumpul bayaran minima RM200 setiap bulan dan terhad untuk pengguna Touch N’ Go dan Smart Tag.

p/s kalu kat negara maju macam US tak timbul masalah nak kena bagi diskaun guna lebuh raya sbb hampir kesemua lebuh raya2 tidak dikenakan tol tak mcm kita kat msia, gerak sikit tol, sana tol, sini tol espasially kl, memang sial betul. kat negara siam jiran kita pun tak payah bayar tol kalu ada pun , mungkin kat bankok. memangla highway kita tu cantik tapi kalu semuanya nak makankedarah duit rakyat tak payah cantik2 asalkan keadaan selamt dan pengguna buleh sampai ke destinasi masing2. ada ka patut dr bukit kayu hitam sampai jb depa dok kutip duit siang malam bertahun-tahun tak paham betul mcm mana kerajaan buat agreement dgn pemegang2 konsesi tak kan agreement depa selagi ada bulan dan bintang

0 Comments:

blogger templates | Make Money Online