Sunday, December 16, 2012

Kereta Mampu Milik

Kos sara hidup di Malaysia sangat mahal berbanding dengan purata pendapatan rakyat Malaysia.  Bukti pertama yang saya bawa adalah betapa mahalnya harga kereta di Malaysia. Ini diakibatkan kerana wujudnya Proton yang banyak memberi kesusahan daripada kesenangan kepada rakyat.

Demi melindungi Proton, kerajaan sanggup mengenakan cukai yang sangat tinggi kepada pengeluar kereta import sedangkan harga sebenar kereta import dari Jepun, Korea dan Eropah jauh lebih murah..malah lebih murah daripada kereta Proton sendiri.

dan..demi untuk mengaut keuntungan kepada para kroni...Proton mengenakan harga yang sangat tinggi kepada rakyat..sedangkan harga kereta sepatutnya murah...

Berikut adalah perbandingan antara Kos Kereta dan Pendapatan Purata rakyat bagi Malaysia dan negara Australia (saya gunakan nilai dolar U.S sebagai standard perbandingan antara dua negara ini) :

Pendapatan Purata Rakyat (KDNK per kapita / GDP per capita) :

Malaysia : US$ 8,624
Australia : US$ 66,983

Harga kereta Toyota Camry (harga minimum) :

Malaysia : US$ 46,270.50
Australia : US$ 35,268.32

Lihatlah..betapa murahnya harga kereta Toyota di Australia !!!...dengan pendapatan purata rakyat Australia yang tinggi (US$ 66,983) harga minimum Toyota Camry di Australia hanyalah (US$ 35,268)....

Sedangkan Malaysia..dengan pendapatan purata rakyat yang rendah (US$ 8,624) harga minimum Camry mencecah (US$ 46,270.50)

Kesimpulan : Bubarkan Proton...sudah pasti cukai import kereta ditarik balik dan harga kereta menjadi sangat murah dan rakyat mampu membeli kereta yang berkualiti..rakyat dah penat kerja siang malam..hak rakyat untuk gunakan duit gaji mereka untuk membeli kereta berkualiti seperti Toyota bukan dipaksakan membeli kereta Proton yang umpama tin kosong !!

0 Comments:

blogger templates | Make Money Online