Thursday, August 12, 2010

Ramadhan al Mubarak Datang Lagi


Ramadhan menjelma lagi..rasa baru lagi kita berpuasa.Begitulah pantas masa berlalu dan bulan puasa kita temui semula. Terlebih dahulu di panjatkan kerna Allah memberi kesempatan ini kita berada di bulan penuh segala keberkatan yang tidak terhingga untuk kita amalkan dan diberi ganjaran setiap apa jua ibadat yang di buat.

Tak dapat tidak trend sekarang membeli juadah berbuka di bazaar ramadhan.Sana sini terdapat bazaar ramadhan di buka bagaikan berpesta berduyun duyun dari kita pergi mencarinya.Hendak apa saja semuanya boleh di cari disini dengan belbagai menu makanan

Musim kurma datang lagi. Mulut saudagar kurma makin menguak luas dengan senyuman. Ada pria, ada juga wanita. Tapi semalam teman pilih beli kurma biasa-biasa saja. Timbang kilo, bukan kurma mahal-mahal tahap Alphard. Orang bilang itulah kurma yang digaul dengan gula India, merah pekat dan manis. Dijual sekilo RM6. Murahnyer. Jadilah..dan Alhamdulillah. Yang penting pahala 'sunat' makan kurma itu tetap sama nilainya di sisi Allah swt. Oh ya..!

Belum sampai rezeki wak nak berbuka dengan kurma RM50 sekilo. Malah ada yang cecah RM60 sekilo. Wak pandang lama digerai kurma di sebuah bazaar yg wak kunjungi kelmarin. Tapi pandang muka tokey jual kurma. Senyum kerana jualan kurmanya macam pisang goreng panas. Hot ! Rezeki dari Allah swt. itu !

Kelmarin sembang dengan tokey ayam, harga ayam naik lagi. Tu pasal seketul ayam potong 8, usahawan bazaar Ramadhan jual RM4.50 seketul. Murah bagi yang berpoket tebal. Tetapi mahal bagi rakyat yang hanya sekadar bergaji RM1,800 tetapi punya 5-6 orang anak yang masih bersekolah. Menteri 'ayam' tak mahu turun tinjau ker harga ayam ? Atau dok tengah pakat dengan tokey ayam, kira komisyen raya?

0 Comments:

blogger templates | Make Money Online